Book

Livro

Bernardino, S., Martinho, A. M., Salazar, H., Fernandes, J., Querido, J., Silva, M. M., Fernandes, T. & Carvalho, P. (2023). Práticas de Integração de Mulheres Migrantes. Edições CEOS.

Imagem da linha de investigação correspondente

Práticas de Integração de Mulheres Migrantes

Susana Bernardino Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Ana Luísa Martinho Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Helena Salazar Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Joana Fernandes Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Joana Querido Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Manuel Moreira da Silva Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Tiago Fernandes Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Paula Carvalho Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Keywords:

Palavras-chave:

Immigration, Migrant Women, Integration, Labor Market, Employability, Local Actors

Imigração, Mulheres Migrantes, Integração, Mercado de Trabalho, Empregabilidade, Atores Locais

Date 2021

Abstract

Immigration is a phenomenon that has shown very significant growth over recent years. Despite the potential it offers both for migrants and for the host society, there are many challenges to integration in the new country of destination. Third Country Nationals (TCNs), in particular women, are one of the most vulnerable population groups in the European Union, facing much discrimination and socio-economic exclusion.

In this context, the development of local strategies facilitating the socio-economic integration of third-country national women migrants through employability and entrepreneurship represents a fundamental role. This publication aims to present practices of integration of migrant women in the voice of the main actors: migrant women, actors from civil society and from the business and public sectors.

Citation

.pdf
Download PDF • 25.28MB

Data 2021

Resumo

A imigração é um fenómeno que tem evidenciado um crescimento muito significativo ao longo dos últimos anos. Apesar das potencialidades que oferece, quer para as pessoas migrantes como para a sociedade de acolhimento, são muitos os desafios à integração no novo país de destino. As pessoas Nacionais de Países Terceiros (TCNs), em particularmente as mulheres, são um dos grupos populacionais mais vulneráveis da União Europeia, enfrentando muita discriminação e exclusão socioeconómica.

Neste contexto, o desenvolvimento de estratégias locais facilitadoras da integração socioeconómica das mulheres migrantes de países terceiros através da empregabilidade e do empreendedorismo assume um papel fundamental. Esta publicação pretende-se dar a conhecer práticas de integração das mulheres migrantes na voz dos principais atores: mulheres migrantes, atores da sociedade civil e dos setores empresarial e público.

Citação

.pdf