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Book

Livro

Santos, José & Bernardino, Susana & Silva, Pedro. (2021). MANUAL DO EMPREENDEDOR.

Imagem da linha de investigação correspondente

Manual do Empreendedor

José Freitas Santos Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Pedro Mendonça da Silva Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Susana Bernardino Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Keywords:

Palavras-chave:

Entrepreneurship, Undertaking, Strategy, Creativity

Empreendedorismo, Empreender, Estratégia, Criatividade

Date 2021


Abstract

To respond to the growing interest in the creation of new businesses, this manual was written, which helps a potential entrepreneur to structure his business idea according to the Canvas methodology. To this end, the manual adopts a methodology different from that of other books on entrepreneurship on the market, which focus too much on investment project evaluation techniques, neglecting the component of identifying and exploiting opportunities for the creation of new businesses and the training of potential entrepreneurs through tools from marketing and strategy. Therefore, throughout the manual a set of creativity techniques is presented that can help the (future) entrepreneur to innovate in the business models he is developing. Based on the Canvas model, the different components of the model are analyzed in an integrated and coherent way, which allows adjustments to be made between the different parts of the business. The manual also provides a simple calculation tool for assessing the financial viability of the business. Finally, the handbook presents a practical guide for the preparation of a business plan, helping the entrepreneur to structure the information necessary for its preparation and writing.


Citation

Santos, José & Bernardino, Susana & Silva, Pedro. (2021). MANUAL DO EMPREENDEDOR.

Manual do empreendedor
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Data 2021


Resumo

Para responder ao interesse crescente na criação de novos negócios foi escrito este manual, que ajuda um potencial empreendedor a estruturar a sua ideia de negócio de acordo com a metodologia Canvas. Com esse objetivo, o manual adota uma metodologia diferente da de outros livros que existem no mercado sobre empreendedorismo, que se focam em demasia nas técnicas de avaliação do projeto de investimento, descurando a componente de identificação e exploração de oportunidades para a criação de novos negócios e a capacitação dos potenciais empreendedores através de ferramentas oriundas do marketing e da estratégia. Por isso, ao longo do manual é apresentado um conjunto de técnicas de criatividade que podem ajudar o (futuro) empreendedor a inovar nos modelos de negócio que está a desenvolver. Tendo por base o modelo Canvas, as diferentes componentes do modelo são analisadas de forma integrada e coerente, o que permite a realização de ajustamentos entre as diversas partes do negócio. O manual fornece ainda uma ferramenta de cálculo simples para avaliação da viabilidade financeira do negócio. Finalmente, o manual apresenta um guia prático para a elaboração de um plano de negócio, auxiliando o empreendedor a estruturar a informação necessária à sua preparação e redação.


Citação

Santos, José & Bernardino, Susana & Silva, Pedro. (2021). MANUAL DO EMPREENDEDOR.

Manual do empreendedor
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REFERENCES

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Jornal Expresso, Caderno Economia, 23/06/2012, p. 27.

ISBN 978-989-33-1969-7

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