top of page

Book

Livro

Bernardino, Susana & Santos, José. (2023). Manual de Gestão e Criação de Projetos Sociais.

Imagem da linha de investigação correspondente

Manual de Gestão e Criação de Projetos Sociais

José Freitas Santos Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Susana Bernardino Porto Accounting and Business School of the Polytechnic of Porto, Portugal

Keywords:

Palavras-chave:

Management, Project Management, Projects, Social Projects, Social Entrepreneurship

Gestão, Gestão Projetos, Projetos, Projetos Sociais, Empreendedorismo Social

Date 2023


Abstract

We live in a world where the most fragile and disadvantaged people are the most affected by the impacts of political decisions (wars and the constant waves of refugees), economic crises (unemployment and inflation that increase poverty) and social changes (exclusion in access to new technology and basic necessities). We live in a time when social problems such as hunger, poverty or lack of decent housing are often associated with the most disadvantaged, such as drug addicts, the unemployed, victims of domestic violence, the homeless or refugees, who every day feature on the front pages of newspapers or open the TV news. State responses to the problems listed above are not sufficient, as resources are always scarce, but civil society mobilizes every day to complement state support and respond to new social problems that arise. Therefore, social entrepreneurs are confronted with a variety of challenges on a daily basis, which requires a set of indispensable skills (technical and psychological) so that they can respond appropriately to the problems they face. It is not always easy to be sensitized by a social problem and to have the courage to gather a group of people to institutionalize the response in the form of a social intervention project or even to set up a social organization. This handbook aims to bring together a body of knowledge for educational and business purposes that facilitates the development and management of social projects. In this sense, this work, composed of eleven chapters, aims to provide practical advice for social entrepreneurs on the various fields of creation and management of social projects.


The manual is composed of 11 chapters:


Chapter 1: A space for intervention in the social economy and social entrepreneurship

Chapter 2: Social problems and exploitation of social opportunities

Chapter 3: Formulation and implementation of social strategy

Chapter 4: Resource management for the social organization

Chapter 5: Stakeholders and relationships with the outside

Chapter 6: People management in social organizations

Chapter 7: Financial resource management in social organizations

Chapter 8: Communication in social organizations

Chapter 9: Performance evaluation and impact measurement in social organizations

Chapter 10: Elaboration of a social intervention plan

Chapter 11: Case studies


This handbook is intended for a wide audience, including: higher education teachers and students, as a pedagogical tool to be used inside and outside the classroom; managers of social institutions, as a source of inspiration for the design and application of strategies in the various fields of social project development and management; social entrepreneurs as catalysts for civil society intervention to mobilize partnerships that promote the resolution of social problems.


Citation

Bernardino, Susana & Santos, José. (2023). Manual de Gestão e Criação de Projetos Sociais.


Data 2023


Resumo

Vivemos num mundo onde as pessoas mais frágeis e desfavorecidas são as mais afetadas pelos impactos das decisões políticas (guerras e as constantes ondas de refugiados), das crises económicas (desemprego e inflação que aumentam a pobreza) e das mudanças sociais (exclusão no acesso às novas tecnologia e a bens de primeira necessidade).Vivemos numa época em que os problemas sociais como a fome, a pobreza ou a falta de uma habitação digna estão frequentemente associados aos mais desfavorecidos, como os toxicodependentes, os desempregados, as vítimas da violência doméstica, os sem-abrigo ou os refugiados, que todos os dias figuram nas primeiras páginas dos jornais ou abrem os noticiários nas televisões. As respostas do Estado aos problemas acima enunciados não são suficientes, pois os recursos são sempre escassos, mas a sociedade civil mobiliza-se todos os dias para complementar o apoio do Estado e dar resposta aos novos problemas sociais que surgem. Por isso, os empreendedores sociais são confrontados no seu quotidiano com desafios variados, o que exige um conjunto de competências indispensáveis (técnicas e psicológicas) para que possam responder com pertinência aos problemas que enfrentam. Nem sempre é fácil ser sensibilizado por um problema social e ter a coragem de reunir um coletivo de pessoas para institucionalizar a resposta sob a forma de um projeto de intervenção social ou chegar mesmo à constituição de uma organização social. Este manual pretende reunir um conjunto de conhecimentos com fins pedagógicos e empresariais que facilite a elaboração e a gestão de projetos sociais. Neste sentido, a presente obra, composta por onze capítulos, pretende fornecer conselhos práticos para os empreendedores sociais sobre os diversos domínios da criação e gestão de projetos sociais.


O manual é composto por 11 capítulos:


Capítulo 1: Um espaço para a intervenção na economia social e o empreendedorismo social

Capítulo 2: Problemas sociais e exploração de oportunidades sociais

Capítulo 3: Formulação e implementação da estratégia social

Capítulo 4: Gestão de recursos para a organização social

Capítulo 5: Stakeholders e relacionamentos com o exterior

Capítulo 6: A gestão de pessoas nas organizações sociais

Capítulo 7: A gestão de recursos financeiros nas organizações sociais

Capítulo 8: A comunicação nas organizações sociais

Capítulo 9: A avaliação do desempenho e a medição do impacto nas organizações sociais

Capítulo 10: Elaboração de um plano de intervenção social

Capítulo 11: Caso prático


Este manual destina-se a um público abrangente, onde se incluem: professores e estudantes do ensino superior, como ferramenta pedagógica a usar dentro e fora da sala de aulas; responsáveis de instituições sociais, como fonte de inspiração para o desenho e aplicação de estratégias nos diversos domínios da elaboração e gestão de projetos sociais; empreendedores sociais como catalisadores da intervenção da sociedade civil para a mobilização de parcerias que promovam a resolução de problemas sociais.


Citação

Bernardino, Susana & Santos, José. (2023). Manual de Gestão e Criação de Projetos Sociais.


REFERÊNCIAS

Anderson, B., & Dees, G. (2008). Rhetoric, reality, and research: Building a solid foundation for the practice of social entrepreneurship. In A. Nicholls (Ed.), Social entrepreneurship: new models of sustainable social change (144-168). Oxford University Press.


Bonini, S. & Emerson, J. (2005). Maximizing blended value – Building beyond the blended value map to sustainable investing. Building Blended Value (squarespace.com)


Catholic Relief Services (CRS) (2013). Communication toolbox: practical guidance for program managers to improve communication with participants and community members. Catholic Relief Services.


Chahine, T. (2016). Introduction To Social Entrepreneurship. CRC Press.


Chiavenato, I. (2009). Recursos Humanos. O Capital Humano das Organizações, 9ª Edição, Campus.


Clark, C., Rosenzweig, W., Long, D. & Olsen, S. (2004). Double bottom line project report: Assessing social impact in double bottom line ventures. Rockefeller Foundation. http://www. riseproject.org/DBL_Methods_Catalog.pdf


Comissão Europeia (2021). Estatísticas sobre os fluxos migratórios para a Europa. https:// ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/ statistics-migration-europe_pt


EVPA (2015). A practical guide to measuring and managing impact. European Venture


Fernandes, J. et al. (2016). A Economia Social em Portugal: Necessidades, perspetivas e fontes de financiamento, Grupo PPE.


Franco, R., Sokolowski, W., Hairel, E., & Salamon, L. (2005) O sector não lucrativo português numa perspectiva comparada. Working Papers of the Johns Hopkins Comparative Nonprofit Sector Project, The Johns Hopkins Center for Civil.


Fundação Gil (2014). Plano Estratégico da Fundação Gil. https://fundacaodogil.pt/wpcontent/uploads/2020/03/PET-2015-17.pdf


Gonçalves, H. (2014). O Balanced Scorecard: Aplicação a uma organização sem fins lucrativos. [Relatório de Estágio do Mestrado em Contabilidade e Finanças, Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra]


INE - Instituto Nacional de Estatística (2007), Classificação Portuguesa das Atividades Económicas, Lisboa, INE. www.ine.pt/ine_novidades/semin/cae/CAE_REV_3.pdf


INE – Instituto Nacional de Estatística and CASES – Cooperativa António Sérgio para a Economia Social (2013). Conta Satélite da Economia Social – 2010.


Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). The Balanced Scorecard. Harvard Business School Press.


Kingsnorth, S. (2019). Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing. Kogan Page Publishers.


Kotler, P. & Keller, K. L. (2016). A Framework for Marketing Management. 6th Edition, Pearson Education Management.


Lei n.º 71/98 de 3 de novembro. Diário da República n.º 254/1998 - I Série A. Assembleia da República.


Light, P. (2008). The search for social entrepreneurship. Brookings Institution Press.


Martinez, M. & Aldrich, A. (2011). Networking Strategies for Entrepreneurs: Balancing Cohesion and Diversity. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 17(1), 7–38.


Niven, P. R. (2003). Balanced Scorecard step-by-step for government and nonprofit agencies, Wiley.


OIM (2022). World Migration Report 2022. International Organization for Migration


Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010), Criar Modelos de Negócio. Publicações D. Quixote.


Philanthropy Association, European Venture Philantropy Association.


Ronchetti, J. (2006). An Integrated Balanced Scorecard Strategic Planning Model for Nonprofit Organizations, Journal of Practical Consulting, 1(1), 25-35.


Rosengard, J. (2004). Banking on social entrepreneurship: The commercialization of microfinance. Mondes en Développement, 126 (2), 25- 36.


Sparviero, S. (2019) The Case for a Socially Oriented Business Model Canvas: The Social Enterprise Model Canvas, Journal of Social Entrepreneurship, 10(2), 232-251.


Teixeira, Sebastião (2013), Gestão das Organizações, 3ª edição, Escolar Editora.


UN – United Nations (2003). Handbook on Non-profit Institutions in the System of National Accounts, United Nations Publications.


Bibliografia complementar

Allison, M., & Kaye, J. (2015). Strategic Planning for Nonprofit Organizations: a practical guide for dynamic times. Third Edition, Wiley.


Alter, S. (2008). Social enterprise models and their mission and money relationships. In. Nicholls, A. (Ed.), Social entrepreneurship: new models of sustainable social change (205- 232). Oxford University Press.


Andreasen, A, & Kotler, P. (2003). Strategic marketing for nonprofit organizations. 6th Edition. Prentice Hall.


Azevedo, C. et al. (2010) Gestão de Organizações Sem Fins Lucrativos, Vida Económica.


Brooks, A. (2009). Social Entrepreneurship: A Modern Approach to Social Value Creation: International Edition. Pearson Prentice Hall.


Bryson, J. M. (2011). Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement, Fourth Edition, Jossey-Bass.


Fayolle, A., & Matlay, H. (2010). Handbook of research on social entrepreneurship. Edward Elgar Publishing.


Guo, C. & Bielefeld, W. (2014). Social Entrepreneurship: An Evidence-Based Approach to Creating Social Value. Jossey Bass.


London, M., & Morfopoulos, R. (2010). Social entrepreneurship: How to start successful corporate social responsibility and community-based initiatives for advocacy and change. London: Routledge.


Nicholls, A. (Ed.) Social Entrepreneurship: new models of sustainable social change. Oxford University Press.


Parente, C. (2014). Empreendedorismo social em Portugal, Universidade do Porto - Faculdade de Letras.


Seaman, B. & Young, D. (2020). Handbook of Research on Nonprofit Economics and Management. Second Edition. Edward Elgar Publishing

ISBN 978-989-33-4152-0

88x31.png

Este é um conteúdo de acesso-aberto distribuído de acordo com os termos da Creative Commons Attribution License que permite a utilização, distribuição e reprodução sem restrições em qualquer meio, desde que a obra original seja devidamente citada.

bottom of page